Jeśli Twój samochód nie
chce zapalić, po chwili przestaje "kręcić" rozrusznik, a kontrolki i
lampki przygasają - prawdopodobnie masz wyczerpany akumulator! Wystarczy go
tylko naładować. Nie wiesz jak to zrobić?! Oto odpowiedź:
Trochę
teorii:
Akumulator jest tzw. statycznym źródłem energii.
Jego głównym zadaniem jest zasilanie odbiorników elektrycznych (głównie
rozrusznika i oświetlenia) w przypadku, gdy silnik spalinowy jest
unieruchomiony. Po odpaleniu silnika energia w akumulatorze jest uzupełniana
przez prądnicę lub alternator.
Na skutek usterki układu ładowania (słabo
naciągnięty pasek klinowy, uszkodzony regulator napięcia, itp.), zbyt dużego
poboru energii przy wyłączonym silniku (pozostawienie pojazdu z włączonymi
światłami lub radiem, itp.), samowyładowania się (naładowany akumulator traci z
upływem czasu energię nawet bez obciążenia go odbiornikiem), itd., może
zaistnieć konieczność doładowania akumulatora.
Akumulator można ładować tylko prądem stałym.
Dlatego do ładowania stosuje się prostowniki przetwarzające prąd zmienny (z
sieci elektrycznej) na stały.
Najczęstsze metody ładowania to:
• ładowanie wyrównawcze – polega na ładowaniu
akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania
(np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
• doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora
prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np.
akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
• ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu
akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia
gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i
ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem
40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest
korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach;
Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w
odstępach godzinnych wskazujące:
• stałą wartość napięcia na zaciskach (dla
akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
• stałą gęstość elektrolitu (1,27 – 1,28 g/cm3);
• intensywne gazowanie.
W
praktyce:
1. Odłącz akumulator - pierwszy zacisk
oznaczony(-), drugi (+) . UWAGA! w nowszych samochodach warto lub nawet należy
podłączyć najpierw <b<=""
b="" style="color: rgb(95, 95, 95); font-family: tahoma;
font-size: 11px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal;
font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans:
2; text-align: -webkit-left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space:
normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px;
background-color: rgb(255, 255, 255); text-decoration-style: initial;
text-decoration-color: initial;">(może to być inny akumulator), w
przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice sterującej pojazdem.
Szczegóły dotyczące odłączenia akumulatora powinny znajdować się w instrukcji
pojazdu.
2. Wyjmij akumulator z pojazdu (nie jest to konieczne, jednak
wygodniej robić wszystkie pozostałe czynności kiedy akumulator jest na
zewnątrz).
3. Jeśli akumulator jest zabrudzony - oczyść go (zaśniedziałe bolce
najlepiej oczyścić papierem ściernym).
4. Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu.
Jeśli któraś z płyt jest odsłonięta – dolej wody destylowanej, ale tylko tyle
by zakryć płytę.
5. Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+)
akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora.
6. Na prostowniku ustaw odpowiednią wartość prądu jakim będziesz
ładować akumulator (najczęściej wykorzystywana metoda to doładowywanie – czyli
ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności przez nie dłużej
niż 10 godzin).
7. Włącz prostownik.
8. Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie
wzrośnie – wyłącz prostownik.
9. Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia
na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Powtórz pomiar po godzinie i dwóch.
10. Jeśli wartość pomiarów jest stała. Akumulator jest naładowany.
Jeśli nie podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej.
11. Jeśli nie masz czym zmierzyć napięcia lub gęstości, spróbuj
godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz
intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli
proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za
naładowany.
12. Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolit we wszystkich
celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na
podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit
przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie
dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu.
13. Przykręć korki i włóż akumulator do samochodu. Podłącz pierwszy
zacisk oznaczony(+), drugi (-).
Ważne, żeby podczas ładowania przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, należy
uważać żeby: nie zbliżać się do akumulatora z ogniem (podczas ładowania
wydziela się wodór!), nie rozlać elektrolitu (jest to żrący roztwór kwasu
siarkowego!), przypadkiem nie zetknąć ze sobą przy pomocy jakiegoś przewodnika
dwóch biegunów akumulatora (może to doprowadzić do pęknięcia izolatorów,
wykrzywienia się płyt i w ostateczności do trwałego uszkodzenia).