Rynek usług kurierskich w Polsce liczy sobie już ponad 30 lat. W tym czasie niejednokrotnie znacząco zmieniał swoje oblicze, stopniowo otwierając się na nowe segmenty klientów. Które z firm kurierskich mogą obecnie pochwalić się największą popularnością? Sprawdź, kim są współcześni liderzy branży.
Które firmy kurierskie są najpopularniejsze? Zestawienie ścisłej czołówki
Rynkowi KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) trudno odmówić potencjału. Zapotrzebowanie na wysokiej jakości usługi kurierskie bez przerwy rośnie zarówno wśród firm, jak i klientów indywidualnych. Już i tak dynamiczny rozwój rynku napędzany jest dodatkowo przez wzrost popularności sklepów internetowych – segment e-commerce codziennie generuje wiele tysięcy zleceń dostaw w najróżniejsze zakątki naszego kraju i poza jego granice.
Rynek firm kurierskich w Polsce jest bardzo skonsolidowany. Oznacza to, że bardzo wysoki procent aktywności w jego ramach stanowią działania kilku najpotężniejszych podmiotów. Są to przede wszystkim DHL, DPD, InPost, GLS, firma kurierska UPS oraz Poczta Polska. Największą popularność w ubiegłych latach odnotowywały jednak następujące firmy kurierskie.
Przesyłki kurierskie DHL
DHL założony został w 1969 roku i był jednym z pierwszych przewoźników, którzy zdecydowali się wprowadzić tanie przesyłki kurierskie na posttransformacyjny polski rynek. Bogata tradycja działalności w naszym kraju pozwoliła firmie stworzyć w ramach DHL Parcel rozbudowaną sieć 6 krajowych centrów sortowania i 40 terminali oraz nawiązać współpracę z ponad 8 000 pracowników. Powiększa się również grono punktów partnerskich DHL – obecnie możemy odebrać przesyłkę na przykład na najbliższej stacji benzynowej lub w ulubionym saloniku prasowym.
DHL jest obecnie jednym z najlepiej ocenianych przewoźników działających na terenie Polski i aktywnie wyznacza standardy dla krajowej branży kurierskiej. Ta firma stawia na aktywne pozyskiwanie klientów biznesowych, w szczególności z sektora e-commerce. Oferuje im między innymi możliwości integracji swoich usług z platformami sklepowymi, atrakcyjne warunki cenowe oraz wsparcie w optymalizacji etapów łańcucha dostaw. Więcej na temat rozwiązań dla firm od DHL Parcel można znaleźć na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/.
Firma kurierska DPD Polska
DPD Polska (przed 2007 rokiem – Masterlink Express) świadczy usługi logistyczne w naszym kraju już od 30 lat. Początki działalności tej firmy kurierskiej związane są przede wszystkim z realizowaniem przesyłek krajowych, z czasem jednak jej oferta zyskała zasięg międzynarodowy. Bezpośrednim konkurentem DPD Polska jest DHL – oba przedsiębiorstwa w wielu rankingach od lat idą ramię w ramię, walcząc o dominację na polskim rynku. Jako jedna z największych firm kurierskich, DPD Polska kieruje swoją ofertę do klientów wielu branż. Spośród usług przewoźnika wymienić można na przykład dedykowane sklepom Dostawy Nocne czy szybkie doręczenia przesyłek z Dostawa Today.
Usługi kurierskie InPost
InPost to prężnie rozwijający się na polskim rynku gracz – usługi kurierskie świadczy już od ponad 20 lat, jednak to dopiero ostatnia dekada stanowiła dla firmy czas najintensywniejszego rozwoju. Największą popularność przyniósł temu przedsiębiorstwu nie klasyczny transport przesyłek, a stale rozbudowywana sieć ponad 15 000 paczkomatów. Z kurierskich usług firmy InPost klienci korzystają już nieco rzadziej, jednak wciąż pozostają one ważnym elementem jej działalności. Oprócz tradycyjnych metod dostarczania przesyłek, w ofercie przewoźnika znajdziemy na przykład usługę SmartCourier, pozwalającą na bezpieczny transport poufnych dokumentów pod wskazany adres.
Najwięksi gracze stale rozbudowują swoje oferty i dopasowują je do oczekiwań najróżniejszych grup klientów – w końcu to, czy dana firma kurierska osiągnie sukces, zależy od jej umiejętności odpowiadania na rynkowe potrzeby i nowe trendy. Kompleksowe usługi dla biznesu czynią nowoczesne firmy dostawcze wyjątkowo atrakcyjnymi partnerami logistycznymi, a konkurencyjne ceny, krótki czas dostawy oraz wygodne sposoby zarządzania paczką cenione są nawet przez osoby tylko okazjonalnie korzystające z przesyłek kurierskich. Czy więc giganci polskiego rynku usług kurierskich zdołają na dłużej utrzymać swoją pozycję? Trudno stwierdzić, obecnie jednak nie zanosi się na żadne znaczące zmiany w tym zakresie.