Blog

Insulinooporność - jak funkcjonować, aby choroba nie uprzykrzała ci życia?



Insulinooporność to obniżona wrażliwość organizmu na insulinę wytwarzaną przez trzustkę. Hormon ten wytwarzany jest przez organizm w większej ilości niż potrzeba. Zdecydowana większość pacjentów cierpiącą na tę przypadłość nawet o tym nie wiem. Nieleczona insulinooporność może prowadzić w efekcie do wielu poważnych chorób związanych z układem krążenia, a także cukrzycy typu II. Istnieją jednak sposoby na to, aby za pomocą właściwie dobranej aktywności fizycznej oraz diecie zniwelować jej skutki i zahamować rozwój choroby.

Jakie są najczęstsze objawy insulinooporoności?

Insulinooporność może przebiegać zupełnie bezobjawowo, co potęguje ryzyko rozwinięcia się poważnych chorób. Warto więc regularnie sprawdzać poziom tego hormonu we krwi, aby mieć pewność, że problem ten nas nie dotyczy. Objawami, które mogą świadczyć o zmniejszonej odporności komórek na insulinę jest przede wszystkim nadmierna senność, która pojawia się zazwyczaj po zjedzeniu obfitego posiłku złożonego z węglowodanów. Charakterystycznym symptomem jest także wzrost masy ciała, mimo, iż dotychczasowa dieta nie uległa zmianie. Osoby borykające się z insulinoopornością mają także trudności w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Może pojawiać się także obniżenie nastroju, rozdrażnienie oraz niepohamowana ochota na słodycze.

Jaką dietę stosować przy insulinooporności?

Dieta stosowana przez osoby z insulinoopornością bazować powinna przede wszystkim na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Nie powodują one nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi, co pozwala kontrolować apetyt. Jadłospis powinien być więc oparty głównie na warzywach, pełnoziarnistych produktach, rybach, chudym mięsie drobiowym, półtłustym nabiale oraz jajkach. Do diety trzeba także włączyć świeże owoce, orzechy oraz roślinne oleje. Zdecydowanie odradza się natomiast jedzenie przetworzonych produktów mącznych, tłustej wieprzowiny oraz wołowiny, cukru i słodyczy. Trzeba także ograniczyć praktycznie do minimum spożywanie smażonych potraw, słodzonych napojów oraz alkoholu. Przerwy między posiłkami powinny być dosyć długie. Trzeba również powstrzymać się od podjadania pomiędzy nimi, gdyż dostarcza to do organizmu niepotrzebnych kalorii. Mimo, iż taka dieta początkowo może wydawać się dość restrykcyjna przyniesie ona korzyści dla całego organizmu, ponieważ nie tylko wpłynie pozytywnie na obniżenie poziomu insuliny we krwi, ale także pomoże zrzucić zbędne kilogramy i odzyskać energię.

Aktywność fizyczna pomagająca obniżyć poziom insuliny

Regularna aktywność fizyczna przynosi świetne rezultaty także w trakcie walki z insulinoopornością. Osoby zaczynające uprawianie sportu powinny na początku zdecydować się na mniej intensywną aktywność. Świetnie sprawdzą się szybkie spacery, marszobiegi czy nordic walking. W zrzucaniu zbędnych kilogramów i regulowaniu poziomu insuliny we krwi pomóc może także jazda na rowerze, pływanie i aerobik. Wybór konkretnego rodzaju aktywności powinien być uzależniony od indywidualnych preferencji, gdyż powinien on sprawiać przyjemność. trzeba pod uwagę brać również stan zdrowia oraz inne choroby. Warto codziennie podejmować wysiłek o umiarkowanym stopniu intensywności, a 2-3 razy w tygodniu wybierać aktywności intensywniejsze. Wszystko to pozwoli utrzymać świetną kondycję oraz poprawi ogólny stan zdrowia.