Blog

5 wskazówek, jak zintegrować kryptowaluty ze swoim biznesem (2023)



5 wskazówek, jak zintegrować kryptowaluty ze swoim biznesem (2023)

Kryptowaluty stają się coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców. Nie tylko jako sposób na dokonywanie płatności! Sieć blockchain to rodzaj rozproszonej bazy danych, w której informacje przechowywane są w blokach, a te z kolei są połączone ze sobą w łańcuch. Każdy blok zawiera informacje o transakcjach, które zostały przeprowadzone w danej sieci. Za wszystkim stoi kod: bloki połączone są za pomocą skomplikowanego algorytmu kryptograficznego, co zapewnia bezpieczeństwo i niezmienność danych.

 

Kryptowaluty takie jak popularny Bitcoin działają w oparciu o sieć blockchain. Każda transakcja wykonana za pomocą kryptowalut – na przykład wpłata depozytu w Ethereum do kasyna online – jest zapisywana w blockchainie, co pozwala na jej późniejszą weryfikację. Transakcje są podpisywane kryptograficznie, z tego też względu sytuuje je to wśród najbezpieczniejszych metod płatniczych, ponieważ nie można ich zmienić ani skasować.

 

Proces przetwarzania transakcji w blockchainie nazywa się kopaniem (ang. mining). Kopanie polega na rozwiązywaniu skomplikowanych problemów matematycznych i pozwala na dodanie nowego bloku do blockchainu. Osoba, która rozwiąże problem, otrzymuje nagrodę w postaci nowych jednostek kryptowaluty.

 

Kryptowaluty charakteryzują się wysoką decentralizacją i obecnie wciąż pozostają niezależne od globalnych rządów i instytucji finansowych. Nie wymagają również pośredników – sprawia to, że pozostają dostępne dla każdego, kto ma dostęp do Internetu. Kryptowaluty są również szybkie i tanie w porównaniu z tradycyjnymi metodami płatności. Badanie przeprowadzone w 2020 roku przez HSB wykazało, że 36% małych firm w USA akceptuje już płatności kryptowalutowe. Z kolei 35% badanych przedsiębiorców stwierdziło, że przeszło na kryptowaluty, aby sprostać wymaganiom klientów i wykazać się konkurencyjnością.

 

Dla małych firm adaptacja kryptowalut wykracza poza taktykę przetrwania. Dodatkowo pozwala firmom działać bardziej efektywnie. Włączenie kryptowalut do modelu biznesowego może przynieść szereg korzyści małym firmom:

 

       rozszerzenie zasięgu,

       większe bezpieczeństwo dzięki zdecentralizowanej naturze transakcji,

       szybsze przetwarzanie płatności,

       niższe opłaty transakcyjne,

       opłaty za obciążenie zwrotne są wyeliminowane, więc firma w perspektywie również nie traci pieniędzy.

 

Jednak płatności kryptowalutowe mają również pewne minusy. Przedsiębiorcy zwracają przede wszystkim uwagę na ogromną chwiejność rynku, która przekłada się na spore wahania kursowe i ryzyko cyberataków. Można jednak zminimalizować te zagrożenia i zmaksymalizować korzyści. Włączenie kryptowalut do biznesplanu lub do działającego projektu biznesowego może przynieść ich całkiem wiele. Poniżej przedstawiamy 5 porad, które pomogą podjąć ostateczną decyzję dotyczącą włączenia krypto do biznesu.

 

Zapoznaj się z kryptowalutami

Pierwszym krokiem do zintegrowania kryptowalut z własnym biznesem jest zdobycie wiedzy na ich temat oraz na temat działania samej sieci blockchain. Przeczytaj o różnych rodzajach kryptowalut, ich cechach i sposobach na ich zakup i sprzedaż. Na rynku jest sporo książek dla początkujących, entuzjastów krypto, na przykład „Kryptowaluty. Dlaczego jeden Bitcoin wart będzie milion dolarów?” autorstwa Michała Grzybkowskiego i Szczepana Bentyna. Zrozumienie podstawowych pojęć i procesów związanych z kryptowalutami jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia ich w swoim biznesie. Może się okazać, że z rozwiązań opartych na blockchainie wybierzesz dla swojej firmy nie wirtualną walutę do rozliczeń, ale że użyjesz ich do autentykacji.

 

Wybierz odpowiednią platformę

Jeśli decydujesz się na rozliczenia w krypto, wybór odpowiedniej platformy do przewalutowań i zarządzania portfelem krypto jest bardzo ważny. Współcześnie istnieją różne giełdy krypto, takie jak Coinbase, Gemini, BitPay czy BitMart, które pozwalają na integrację kryptowalut z dowolnym biznesem. Przed wyborem platformy upewnij się, że jest ona bezpieczna, łatwa w obsłudze i oferuje wsparcie dla preferowanej kryptowaluty. Warto również sprawdzić jej sytuację finansową – rynek krypto pełen jest burzliwych wzlotów i upadków, co niestety zwiększa ryzyko powierzenia swoich środków zewnętrznym pośrednikom.

 

Oferuj rabaty za płatności kryptowalutowe

Aby zachęcić klientów do płacenia kryptowalutami, warto oferować rabaty za takie płatności. Rabaty te mogą skłonić klientów do korzystania z kryptowalut, co przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Istotny więc okazuje się nie tylko sam biznesplan, ale również plan marketingowy. Klienci muszą skądś dowiedzieć się o możliwości regulowania należności czy dokonywania zakupów za pomocą krypto!

 

Informuj klientów o możliwości płatności kryptowalutowych

Klienci muszą wiedzieć, że Twoja firma oferuje płatności kryptowalutowe. Dlatego ważne jest, aby informować ich o możliwości płacenia kryptowalutami, na przykład na stronie internetowej lub w biuletynie informacyjnym. Im więcej klientów będzie wiedziało o takiej opcji, tym większa szansa, że z niej w przyszłości skorzystają.

 

Pamiętaj o regulacjach prawnych

Kryptowaluty są wciąż stosunkowo nową formą płatności, dlatego istnieją różne regulacje prawne związane z ich używaniem. W Polsce płatności krypto są legalne, ale nie zmienia to faktu, że osoby prowadzące ewidencję sprzedaży w tej walucie nadal muszą odprowadzać podatki. Upewnij się, że planowane przez Ciebie działania związane z kryptowalutami są zgodne z obowiązującymi przepisami i że nie narazisz się na kary lub inne sankcje będące wynikiem naruszenia prawa.