Kryptowaluty
stają się coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców. Nie tylko jako sposób
na dokonywanie płatności! Sieć blockchain to rodzaj rozproszonej bazy danych, w
której informacje przechowywane są w blokach, a te z kolei są połączone ze sobą
w łańcuch. Każdy blok zawiera informacje o transakcjach, które zostały
przeprowadzone w danej sieci. Za wszystkim stoi kod: bloki połączone są za
pomocą skomplikowanego algorytmu kryptograficznego, co zapewnia bezpieczeństwo
i niezmienność danych.
Kryptowaluty
takie jak popularny Bitcoin działają w oparciu o sieć blockchain. Każda
transakcja wykonana za pomocą kryptowalut – na przykład wpłata depozytu w
Ethereum do kasyna online – jest zapisywana w blockchainie, co
pozwala na jej późniejszą weryfikację. Transakcje są podpisywane
kryptograficznie, z tego też względu sytuuje je to wśród najbezpieczniejszych
metod płatniczych, ponieważ nie można ich zmienić ani skasować.
Proces
przetwarzania transakcji w blockchainie nazywa się kopaniem (ang. mining).
Kopanie polega na rozwiązywaniu skomplikowanych problemów matematycznych i
pozwala na dodanie nowego bloku do blockchainu. Osoba, która rozwiąże problem,
otrzymuje nagrodę w postaci nowych jednostek kryptowaluty.
Kryptowaluty
charakteryzują się wysoką decentralizacją i obecnie wciąż pozostają niezależne
od globalnych rządów i instytucji finansowych. Nie wymagają również pośredników
– sprawia to, że pozostają dostępne dla każdego, kto ma dostęp do Internetu.
Kryptowaluty są również szybkie i tanie w porównaniu z tradycyjnymi metodami
płatności. Badanie przeprowadzone w 2020 roku przez HSB wykazało, że 36% małych
firm w USA akceptuje już płatności kryptowalutowe. Z kolei 35% badanych
przedsiębiorców stwierdziło, że przeszło na kryptowaluty, aby sprostać
wymaganiom klientów i wykazać się konkurencyjnością.
Dla
małych firm adaptacja kryptowalut wykracza poza taktykę przetrwania. Dodatkowo
pozwala firmom działać bardziej efektywnie. Włączenie kryptowalut do modelu
biznesowego może przynieść szereg korzyści małym firmom:
● rozszerzenie zasięgu,
● większe bezpieczeństwo dzięki
zdecentralizowanej naturze transakcji,
● szybsze przetwarzanie
płatności,
● niższe opłaty transakcyjne,
● opłaty za obciążenie zwrotne
są wyeliminowane, więc firma w perspektywie również nie traci pieniędzy.
Jednak
płatności kryptowalutowe mają również pewne minusy. Przedsiębiorcy zwracają
przede wszystkim uwagę na ogromną chwiejność rynku, która przekłada się na
spore wahania kursowe i ryzyko cyberataków. Można jednak zminimalizować te
zagrożenia i zmaksymalizować korzyści. Włączenie kryptowalut do biznesplanu lub
do działającego projektu biznesowego może przynieść ich całkiem wiele. Poniżej
przedstawiamy 5 porad, które pomogą podjąć ostateczną decyzję dotyczącą
włączenia krypto do biznesu.
Zapoznaj się z kryptowalutami
Pierwszym
krokiem do zintegrowania kryptowalut z własnym biznesem jest zdobycie wiedzy na
ich temat oraz na temat działania samej sieci blockchain. Przeczytaj o różnych
rodzajach kryptowalut, ich cechach i sposobach na ich zakup i sprzedaż. Na
rynku jest sporo książek dla początkujących, entuzjastów krypto, na przykład „Kryptowaluty.
Dlaczego jeden Bitcoin wart będzie milion dolarów?” autorstwa Michała
Grzybkowskiego i Szczepana Bentyna. Zrozumienie podstawowych pojęć i procesów
związanych z kryptowalutami jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia ich w swoim
biznesie. Może się okazać, że z rozwiązań opartych na blockchainie wybierzesz
dla swojej firmy nie wirtualną walutę do rozliczeń, ale że użyjesz ich do
autentykacji.
Wybierz odpowiednią platformę
Jeśli
decydujesz się na rozliczenia w krypto, wybór odpowiedniej platformy do
przewalutowań i zarządzania portfelem krypto jest bardzo ważny. Współcześnie
istnieją różne giełdy krypto, takie jak Coinbase, Gemini, BitPay czy BitMart,
które pozwalają na integrację kryptowalut z dowolnym biznesem. Przed wyborem
platformy upewnij się, że jest ona bezpieczna, łatwa w obsłudze i oferuje
wsparcie dla preferowanej kryptowaluty. Warto również sprawdzić jej sytuację
finansową – rynek krypto pełen jest burzliwych wzlotów i upadków, co niestety
zwiększa ryzyko powierzenia swoich środków zewnętrznym pośrednikom.
Oferuj rabaty za płatności
kryptowalutowe
Aby
zachęcić klientów do płacenia kryptowalutami, warto oferować rabaty za takie
płatności. Rabaty te mogą skłonić klientów do korzystania z kryptowalut, co
przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Istotny więc okazuje
się nie tylko sam biznesplan, ale również plan marketingowy. Klienci muszą
skądś dowiedzieć się o możliwości regulowania należności czy dokonywania
zakupów za pomocą krypto!
Informuj klientów o możliwości
płatności kryptowalutowych
Klienci
muszą wiedzieć, że Twoja firma oferuje płatności kryptowalutowe. Dlatego ważne
jest, aby informować ich o możliwości płacenia kryptowalutami, na przykład na
stronie internetowej lub w biuletynie informacyjnym. Im więcej klientów będzie
wiedziało o takiej opcji, tym większa szansa, że z niej w przyszłości
skorzystają.
Pamiętaj o regulacjach prawnych
Kryptowaluty
są wciąż stosunkowo nową formą płatności, dlatego istnieją różne regulacje
prawne związane z ich używaniem. W Polsce płatności krypto są legalne, ale nie
zmienia to faktu, że osoby prowadzące ewidencję sprzedaży w tej walucie nadal
muszą odprowadzać podatki. Upewnij się, że planowane przez Ciebie działania
związane z kryptowalutami są zgodne z obowiązującymi przepisami i że nie
narazisz się na kary lub inne sankcje będące wynikiem naruszenia prawa.