Blog

Jak płeć wpływa na preferencje dotyczące grania online?



Jak płeć wpływa na preferencje dotyczące grania online?

Czy wiesz o tym, że gracze płci żeńskiej są stałym celem nękania i wyzwisk podczas grania? Nawet pomimo tego, że kobiety reprezentują aż 48% graczy na całym świecie, ze strachu odchodzą od gier uważanych za „toksyczne” lub tworzą własne mechanizmy, aby czuć się bezpiecznie. Według badania z 2021 r. opracowanego we współpracy ze Steam, Spincity i innymi serwisami oferującymi gry online, aż 79% grających kobiet ma tendencję do ukrywania swojej płci podczas rozgrywki, aby uniknąć nękania ze strony innych graczy. Aby się chronić, wiele kobiet regularnie nadal unika grania online, wyłącz czat w grze lub uczestniczy w rozgrywce tylko ze znajomymi.

Kobiety w świecie gier online

Powszechnie wiadomo o tym, że dziewczęta i kobiety, które mają upodobania wykraczające poza standard narzucony przez stereotypy, spotykają się z wrogością ze strony wszystkich sfer. Rzeczywistość jest taka, że odkąd pojawiły się gry wideo, w tym także te hazardowe, kobiety były nimi zainteresowane, ale nie zawsze to okazywały.

Patrząc na dane historyczne w odniesieniu do świata graczy, można odkryć wspaniałe postacie kobiece, które współpracowały i nadal współpracują na rzecz ewolucji informatycznej, w tym także gier pod względem konceptualizacji, rozwoju technologicznego, kreatywnego myślenia, a nawet własnego doświadczenia jako graczy.

Kobiety takie jak: Grace Hopper i Ada Lovelace opracowywały algorytmy i języki programowania napędzające erę cyfrową. Carol Shaw i Roberta Williams zrobiły pierwszy krok w tworzeniu, rozwoju kreatywności i opracowywaniu gier wideo. Ponadto Rebecca Ann Heineman, pierwsza osoba na świecie, która wygrała mistrzostwa Space Invaders w 1980 roku, jest od 2013 roku dyrektorem Olde Sküül.

Jak i gdzie grają kobiety?

Jeśli chodzi o doświadczenia w czasie gry i ich wybory, w przypadku kobiet dostrzegalna jest preferencja do korzystania z komputerów osobistych. Oznacza to, że 45% graczy płci żeńskiej wybiera komputer osobisty i uważa, że jakość komponentów komputera ma kluczowe znaczenie, przy czym 63% używa systemu operacyjnego Windows. Znaczny odsetek kobiet, które grają na PC, poświęca na to około 1 godziny dziennie, a inna część przeznacza trzy godziny dziennie na rozrywkę.

Wśród różnych platform cztery preferowane platformy do konsumowania treści ze świata gier to:

       YouTube (85%),

       TikTok (35%),

       Facebook Gaming (31%),

       Twitch (25%).

Najpopularniejsze tematy to porady i wskazówki, życie innych graczy, nowości branżowe i samouczki. Czy odbiega to znacząco od wyników uzyskiwanych przez mężczyzn? Otóż — nie.

Badanie wykazało, że 30% mężczyzn woli bawić się postaciami kobiecymi

Ale teraz mamy dla Was coś naprawdę interesującego. Otóż nowe badanie środowiska graczy przeanalizowało preferencje wyboru awatara, a wynik pokazuje ciekawe wyniki w przypadku męskiej społeczności graczy. Otóż znaczna część z nich preferuje postacie kobiece.

Badanie przeprowadzone przez Quantic Foundry (firmę zajmującą się badaniem rynku graczy) objęło ponad 500 000 graczy z całego świata i ich preferencje w wyborze postaci. Ponadto dotyczyło szerokiej gamy gatunków, w tym MMO i RPG. Analizy pokazują, że większość uczestników preferuje postaci pasujące do ich własnej tożsamości płciowej.

Jednak ciekawym czynnikiem jest to, że gracze płci męskiej wydają się bardziej otwarci na zmiany płci i popierają postacie kobiece niż na odwrót: 29% z nich ujawniło preferencje wyboru kobiecych awatarów, a tylko 9% kobiet preferowało męskie awatary. Innym istotnym punktem badania jest to, że analizowane osoby wykazywały podobną otwartość dotyczących innych ras, także tych zupełnie fikcyjnych (jak choćby elfy czy krasnoludy).

Inne ciekawe badania dotyczące graczy

Ogólnie rzecz biorąc, możemy więc uznać, że męska publiczność była od czterech do sześciu razy bardziej skłonna do wybierania postaci kobiecych niż gracze płci żeńskiej. W 2005 roku badanie nad grą World of Warcraft (WoW) podobnie wykazało, że 55% kobiecych awatarów było kontrolowanych przez mężczyzn.  Zatem pomimo teorii głoszącej, że kobiece awatary mają w grach przewagę taktyczną nad męskimi (ponieważ są postrzegane jako słabsze i mniej utalentowane), toczy się na ten temat bardzo ważna dyskusja o aspektach społecznych.

Ale dlaczego tak jest? Podczas gdy kobieta jest bardziej skłonna do otrzymywania „nagród” lub łatwiejszego zapraszania do różnych grup, czynnik wyboru może mieć także pewnego rodzaju mizoginistyczne korzenie. Oznacza to, że hipoteza, że gracze płci męskiej kontrolują ciała kobiet, może być dla nich sposobem na uprzedmiotowienie i dewaluację ciał kobiet w „zalegalizowany sposób”. Ponadto wyjaśnienie wyboru w ankiecie może świadczyć o ogólnoświatowym męskim szowinizmie, ponieważ kilku graczy udzieliło odpowiedzi typu „jeśli mam cały dzień gapić się na tyłek, wolę, żeby to był kobiecy tyłek”.

Ale opublikowane w 2018 roku kolejne, rozbudowane badanie prowadzone przez naukowców z wielu stron świata jednoznacznie obaliło ten szkodliwy stereotyp. Nie wskazało jednak żadnych nowych ciekawych aspektów do analizy.

Podsumowanie

Wszystkie te negatywne doświadczenia, które opisaliśmy powyżej, w połączeniu z brakiem kobiet wśród profesjonalnych zespołów e-sportowych (i w samych grach), oddalają kobiety od tego uniwersum i mogą wyjaśniać większą liczbę mężczyzn w społecznościach graczy (zarówno w grach okazjonalnych, jak i typowo rywalizacyjnych).